donderdag 3 december 2009

Jony

Motivatie
Mijn voorkennis is al best groot, omdat ik eindexamen heb gedaan voor het vak tekenen. Ik heb hier al veel te maken gehad met beeldaspecten en met de kunstgeschiedenis. Ik heb al veel schilderijen en foto’s geanalyseerd door naar de beeldaspecten te kijken en dit te vergelijken met beelden van vroeger. Het nieuwe in deze opdracht is voor mij het bewegende beeld. Er komen hier ook weer veel nieuwe dingen bij kijken. Je moet nu weten waarom makers van een film bepaalde keuzes maken. Je kijkt nu niet alleen maar naar de beeldaspecten, maar ook naar de karakters, decors, kostuums, muziek, belichting, cameravoering en montage.
De opdracht spreekt mij erg aan, omdat het meteen inzetbaar is op stage en het is een handige manier om verschillende vakken met elkaar te combineren. Ik denk dat de kinderen ook erg enthousiast zijn over een les als deze, omdat ze een film mogen kijken en ondertussen veel leren. Ik verwacht dat de opdracht veel werk is, maar dat het absoluut de moeite waard is.


Leerdoelen
Ik wil leren om anders tegen een kinderfilm aan te kijken. Eerst keek ik gewoon naar een film en dan vond ik het leuk of ik vond het stom. Aan het eind van deze opdracht wil ik naar een film kunnen kijken en daar meer over kunnen zeggen, bijvoorbeeld wat de boodschap is en waarom de makers bepaalde keuzes hebben gemaakt. Ook wil ik door deze opdracht ervaren hoe je een les rondom een film kan maken.

1 opmerking: