zondag 10 januari 2010

Praktijkdeel - les 1

Drama met clichés
Uitleg
De leerlingen krijgen in tweetallen kaarten waar woorden op staan die emoties uitdrukken. Wanneer de leerlingen de emotie in zich op hebben genomen, beelden ze deze uit voor de rest van de klas. De leerlingen in de klas moeten raden wat er wordt uitgebeeld. Wanneer alle tweetallen aan de beurt zijn geweest, worden de kaarten weer opgehaald. Vervolgens krijgen de tweetallen opnieuw een kaart. Nu moeten ze weer een emotie uitbeelden, maar alleen met hun gezicht. Hun hele lichaam moet mee spreken. Met deze oefening denken de leerlingen al wat meer na over het uitbeelden van de emoties. Hierdoor wordt de stap naar het uitbeelden zonder clichés eenvoudiger.

Voorbereiding
Als voorbereiding moet de leerkracht kaarten maken waar woorden op staan die emoties uitdrukken, zoals blij, boos, verdrietig etc. De leerkracht moet afbeeldingen verzamelen waarop de vissen van ‘Finding Nemo’ emoties uitdrukken. Verder moet de leerkracht tweetallen maken.

Organisatie
Deze les wordt klassikaal gegeven en uitgevoerd. De leerlingen werken bij deze les in tweetallen en raden met elkaar de uitgebeelde emotie. De leerlingen moeten dus goed samenwerken, naar elkaar luisteren en naar elkaar kijken.

Lesopbouw
Inleiding
De leerkracht laat de afbeeldingen met de vissen aan de leerlingen zien. De leerlingen moeten goed bekijken welke emotie de vissen uitstralen en waardoor dit komt. Komt dit door het gezicht? Komt dit door de houding? Daarna legt de leerkracht het eerste deel van de opdracht uit en geeft ieder tweetal een kaart.

Kern
De leerlingen beelden de emotie voor de klas uit. Wanneer iedereen is geweest, worden de kaarten opgehaald. De leerkracht legt het tweede deel van de opdracht uit en geeft de leerlingen een nieuwe kaart. Vervolgens bespreken de tweetallen, hoe ze deze emotie uit gaan beelden met hun hele lichaam. Wanneer de tweetallen weten hoe ze de emotie uit gaan beelden, doen ze dit weer voor de heel de klas. De rest van de klas raadt welke emotie er wordt uitgebeeld.

Slot
De leerkracht evalueert de les met de leerlingen. Wat ging er goed? Wat kan er nog beter in een volgende les? Voorkennis Alle leerlingen hebben wel eens emoties gezien, maar de meeste leerlingen hebben nog niet veel geoefend met het uitbeelden van emoties.

Lesdoel
Aan het einde van de les weten de leerlingen hoe ze met hun gezicht en hun lichaam emoties uit kunnen beelden. De leerlingen voelen zich meer op hun gemak voor de klas.

Tijdsindicatie activiteit
De inleiding duurt ongeveer 5 minuten
De kern duurt ongeveer 20 tot 30 minuten
Het slot duurt ongeveer 5 minuten
Dit alles hangt af van de grootte van de klas en het niveau van de leerlingen op het gebied van drama.

Materialen
- Kaarten met woorden die emoties uitdrukken
- Afbeeldingen van emoties van vissen uit ‘Finding Nemo’

1 opmerking:

  1. Leuke les om aan de hand van de vissen te werken en terug te vertalen naar het eigen lichaam. Prima!

    BeantwoordenVerwijderen