zondag 10 januari 2010

Praktijkdeel - les 2

Drama zonder clichés
Uitleg
Om de vorige les nog even te herhalen, noemt de leerkracht bepaalde emoties op die de leerlingen moeten uitbeelden met heel hun lichaam. Hierbij noemt de leerkracht een leerling die dit voor de klas wil laten zien, zodat iedereen weer met het goede bezig is. Wanneer dit goed gaat, gaan we een stapje verder. De leerlingen mogen nu geen clichébeelden laten zien, dus geen lachende gezichten bij de emotie blij etc. Dit is iets wat de leerlingen moeilijk gaan vinden en waar ze goed over na moeten denken. Daarom is het belangrijk dat de leerkracht veel rond loopt om te kijken en te luisteren waar de leerlingen mee bezig zijn. Wanneer de leerkracht weet op welk niveau de groepjes zitten, kan de leerkracht gepaste tips en aanwijzingen geven. Als de leerlingen klaar zijn, moeten ze het laten zien aan de rest van de klas. De klas moet dan raden welke emotie ze uit beelden. Verder beoordeelt de klas gelijk hoe origineel het is. Hierdoor letten de leerlingen goed op het gebruik van clichébeelden en kunnen ze elkaar aanvullen en verbeteren. De clichébeelden mogen namelijk niet worden gebruikt.

Voorbereiding
De leerkracht gebruikt de kaarten waar de emoties op staan van de vorige les. Daarnaast moet de leerkracht groepen van vier leerlingen maken.

Organisatie
Deze les wordt klassikaal gegeven en uitgevoerd. De leerlingen voeren de opdracht uit in groepen van vier. De rest van de klas raadt met elkaar de uitgebeelde emotie en let op de afwezigheid van clichébeelden.

Lesopbouw
Inleiding
De leerkracht herhaalt het tweede deel van de vorige les (het uitbeelden van emoties met het hele lichaam). Daarna legt de leerkracht het spel van deze les uit.

Kern
De leerlingen lezen met hun groep de kaart en bedenken een manier om hun emotie uit te beelden zonder clichébeelden te gebruiken. Wanneer ze weten hoe ze hun emotie uit gaan beelden, wordt dit voor de rest van de klas gedaan. De overige leerlingen geven wanneer de emotie is geraden, feedback over de positieve en negatieve punten.

Slot
De leerkracht evalueert deze les met de leerlingen. Wat vonden ze moeilijk? Welke problemen hadden ze? Hoe zijn de problemen opgelost? Wat vonden ze leuk aan de opdracht? En waarom?

Voorkennis
De leerlingen hebben in de vorige les al geoefend met het uitbeelden van emoties met hun gezicht en hun houding. Hierdoor zitten de leerlingen eerder en gemakkelijker in de opdracht van deze les. De leerlingen durven zich ook beter te uiten.

Lesdoel
Aan het einde van de les kan de helft van de leerlingen een emotie uitbeelden zonder gebruik te maken van een clichébeeld.

Tijdsindicatie activiteit
De inleiding duurt ongeveer 10 minuten
De kern duurt ongeveer 30 tot 45 minuten
Het slot duurt ongeveer 5 minuten
Dit is weer afhankelijk van de grootte van de groep en van het niveau van de leerlingen.

Materialen
- Kaarten met emoties van de vorige les

1 opmerking:

  1. Nee, ik zou hier juist de karakteristieke bewegingen van verschillende zeedieren gaan uitbeelden met het lichaam synchroon in groepjes. Dus een school vissen, kwallen, koralen, haaien, roggen etc. Veel spannender! Kan op filmmuziek bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen