Beeldende vorming 2D zonder clichés
Uitleg
De leerkracht begint met het bespreken van een aantal tekeningen van de vorige les. Hierbij stelt de leerkracht vragen als: Wat is er cliché aan dit beeld? Hoe kan deze emotie getekend worden zonder clichébeelden te gebruiken? Bij deze opdracht gaan de leerlingen emoties tekenen zonder clichébeelden te gebruiken. De leerlingen mogen dezelfde emotie gebruiken als van hun andere tekening, maar dit hoeft niet. Een paar tips om de leerlingen op weg te helpen: Denk veel aan het gebruik van gepaste kleuren bij het uitbeelden van een emotie, zoals warme kleuren bij liefde of blij en sombere kleuren bij verdriet en eenzaamheid. Denk ook aan het hanteren van het potlood: bij boos hard drukken en meer krassen en bij geluk egaler kleuren.
Voorbereiding
De leerkracht moet zelf ideeën hebben bij de manier van uitbeelden van emoties zonder het gebruik van een clichébeeld. Hierdoor kan de leerkracht leerlingen op weg helpen die er zelf niet uit komen. Daarnaast moet de leerkracht zorgen voor voldoende papier en kleurpotloden.
Organisatie
De les begint klassikaal en wordt daarna individueel uitgewerkt. De leerlingen mogen wel binnen hun groep overleggen en rustig praten.
Lesopbouw
Inleiding
De leerkracht bepreekt clichébeelden met de leerlingen aan de hand van de tekeningen van de vorige les. Vervolgens legt de leerkracht de nieuwe opdracht uit.
Kern
De leerlingen gaan emoties tekenen zonder clichébeelden te gebruiken. De leerkracht loopt tijdens de kern rond om de leerlingen te helpen en te stimuleren. Leerlingen die snel klaar zijn, gaan nog een emotie tekenen.
Slot
De leerkracht bespreekt een aantal goede resultaten met de leerlingen. Wat is hier sterk aan? Wat benadrukt de emotie?
Voorkennis
De leerlingen hebben ondertussen veel lessen gehad die in het teken stonden van emoties uitbeelden. Hierdoor hebben de leerlingen veel beelden paraat wanneer ze denken aan emoties. Het maken van een tekening zonder clichébeelden, wordt waarschijnlijk moeilijk.
Lesdoel
Aan het einde van de les kan de helft van de leerlingen een emotie tekenen zonder gebruik te maken van clichébeelden. Alle leerlingen oefenen natuurlijk met het tekenen zonder clichébeelden, maar niet alle leerlingen hebben direct succes. De leerkracht moet wel zorgen voor een positief gevoel bij de leerlingen, door altijd goede punten te benoemen van de tekening.
Tijdsindicatie activiteit
De inleiding duurt ongeveer 10 minuten
De kern duurt ongeveer 60 minuten
Het slot duurt ongeveer 10 minuten
Dit hangt sterk af van het niveau van de leerlingen. Wanneer er niet op één moment voldoende tijd is, kan de les in twee delen worden gesplitst.
Materialen
- Tekeningen van de vorige les
- Tekenpapier
- Kleurpotloden
zondag 10 januari 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
He meiden!
BeantwoordenVerwijderenJullie hebben er erg veel werk in zitten dit is ook wel te zien.
Let erop dat de blog wel overzichtelijk blijft!
Verder leuke ideeen!!
Liefs, Laura