zondag 10 januari 2010

Praktijkdeel - les 3

Beeldende vorming 2D met clichés
Uitleg
Naar aanleiding van de vorige twee dramalessen gaan de leerlingen de emoties nu uitbeelden op papier. Om dit te kunnen doen, moeten de leerlingen wel geprikkeld worden. Dit doet de leerkracht door afbeeldingen van emoties uit een andere animatiefilm te laten zien en te bespreken met de leerlingen. Wanneer dit is gedaan, kiezen de leerlingen zelf een emotie die ze willen tekenen. Voor deze opdracht mogen de leerlingen clichébeelden gebruiken, ze mogen hierbij verder denken dan alleen aan de gezichtsuitdrukkingen. Leerlingen die erg snel klaar zijn moeten meerdere emoties tekenen.

Voorbereiding
De leerkracht moet zorgen voor afbeeldingen van emoties uit een andere animatiefilm. Daarnaast moet de leerkracht zorgen voor voldoende tekenpapier en kleurpotloden.

Organisatie
De inleiding van deze les is klassikaal. Daarna gaan de leerlingen allemaal voor zichzelf aan het werk. Ze mogen wel met elkaar overleggen en elkaar op ideeën brengen.

Lesopbouw
Inleiding
De leerkracht laat de afbeeldingen van emoties uit een andere animatiefilm zien en bespreekt deze met de leerlingen. Daarna legt de leerkracht de opdracht uit en gaan de leerlingen aan het werk.

Kern
De leerlingen tekenen hun uitgekozen emotie. Dit kan op heel veel manieren. De leerkracht probeert de verschillende manieren te stimuleren, door de leerlingen complimenten te geven die net afwijken van de eerste gedachte bij een clichébeeld (denk aan rode lippen bij liefde i.p.v. hartjes etc.).

Slot
De leerkracht laat verschillende tekeningen zien en bespreekt deze met de leerlingen. Wat is er nou zo cliché aan en wat maakt hem iets minder cliché?

Voorkennis
Alle leerlingen kennen clichébeelden bij emoties. De ene leerling is op het gebied van tekenen verder ontwikkeld dan een andere leerlingen. Hier moet de leerkracht rekening mee houden, zodat alle leerlingen een positief gevoel hebben en houden.

Lesdoel
Aan het einde van de les kunnen alle leerlingen clichébeelden tekenen bij emoties.

Tijdsindicatie activiteit
De inleiding duurt ongeveer 10 minuten
De kern duurt ongeveer 45 minuten
Het slot duurt ongeveer 5 minuten
Dit hangt af van de snelheid van de leerlingen met beeldende vorming.

Materialen
- Afbeeldingen van emoties uit een andere animatiefilm
- Tekenpapier
- Kleurpotloden

1 opmerking:

  1. Deze les staat te los van de film! Ga uit van de theorie die je hebt besproken. Niet algemeen vervallen in verbeelden van emoties.

    BeantwoordenVerwijderen