dinsdag 9 februari 2010

Jony

Individuele reflectie
Mijn taken bij deze opdracht waren het inhoudelijk onderzoek doen en alles op de weblog plaatsen en bijhouden. Het leerdoel dat ik aan het begin van deze opdracht heb gesteld is, dat ik naar een kinderfilm kan kijken en daar meer over kan zeggen. Hierbij moet gedacht worden aan de boodschap die de makers van de film willen overbrengen en welke de makers bepaalde keuzes hebben gemaakt op het gebied van karakters, decors, kostuums, muziek, belichting, cameravoering en montage. Bij de film heb ik een groot deel van het inhoudelijk onderzoek gedaan. Zo heb ik bijvoorbeeld gekeken naar kostuums, muziek en belichting. Hierdoor ben ik erachter gekomen dat de belichting in de film heel belangrijk is en dat de makers hier heel veel aandacht aan hebben besteed. Daarnaast vond ik het heel interessant om te zien hoe de makers ervoor hebben gezorgd dat de vissen menselijker worden. Het was me eerder nooit opgevallen dat de vissen zoveel menselijke eigenschappen hadden. Doordat ik alles op de weblog heb geplaatst, heb ik ook het andere deel van het inhoudelijk onderzoek goed bekeken en doorgelezen. Wat ik hiervan erg interessant vind, is de cameravoering. Net zoals bij de kostuums was het belang van de cameravoering mij nooit opgevallen. Nu weet ik dat de camerastand ervoor kan zorgen dat een bepaalde sfeer nog meer wordt benadrukt en dat het er soms voor zorgt dat je vanuit iemands ogen kijkt. Door het inhoudelijk onderzoek heb ik dus geleerd om beter naar een film te kijken en er meer over te kunnen vertellen, bijvoorbeeld wat de boodschap is en welke bewuste keuzes de makers hebben gemaakt en waarom.

Een ander leerpunt was dat ik wilde ervaren hoe je een les rondom een film kan maken. Ik heb zelf niet de theorielessen, de kijkwijzer en de praktijklessen gemaakt, maar tijdens het plaatsen hiervan op de weblog heb ik wel alles heel goed doorgelezen. Ik heb uit de praktijklessen kunnen halen dat het belangrijk is om voor een goede opbouw te zorgen en de lessen op elkaar te laten aansluiten. Ik heb gezien hoe verschillende vakken met elkaar gecombineerd kunnen worden. Door het lezen van de kijkwijzer heb ik gezien hoe je gerichte vragen aan de leerlingen kan stellen waarbij er door de leerlingen wordt gekeken naar de karakters, decors, kostuums, muziek, belichting, cameravoering en montage.

Een groot voordeel voor mij bij deze opdracht was dat ik al veel af wist van de kunstgeschiedenis, omdat ik examen heb gedaan in het vak tekenen. Door deze opdracht heb ik gezien hoeveel ik er eigenlijk al vanaf wist en ik weet nu door deze opdracht van een paar kunstenaars (zoals Vermeer en Monet) bij welke stroming zij hoorden en wat in hun kunstwerken het belangrijkste aspect is.

Het maken van de weblog vond ik erg leuk, omdat ik er van houd om alles in de gaten te houden en om alles te ordenen. Op een gegeven moment moesten er onderdelen aangepast worden en die moesten opnieuw op de weblog geplaatst worden waardoor de volgorde niet meer helemaal klopte. Hierdoor vond ik dat het onoverzichtelijk werd. Om dit op te lossen, heb ik steeds achter het eindresultaat ‘definitief’ neergezet zodat het duidelijk is wat we er uiteindelijk van hebben gemaakt.

Door de taakverdeling die we in het begin van deze opdracht hebben gemaakt, is alles goed gegaan. We hadden duidelijk vastgesteld wat we op welke data af zouden hebben en hierdoor hebben we de opdracht op tijd af gekregen. Wel kwamen we er halverwege achter dat de taakverdeling niet helemaal evenwichtig was, maar onderling hebben we de taken een beetje meer verdeeld waardoor het eerlijker werd. De volgende keer zou ik weer werken met een plan van aanpak, omdat we er nu een goede ervaring mee hebben.

1 opmerking:

  1. Het web-log ziet er verzorgd uit, Jony. FIjn ook dat je het nut bent gaan inzien van een PVA en het overzicht behield. Goede reflectie en goed gewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen