Beeldende vorming 3D maskers maken
Uitleg
Aangezien in de film 'Finding Nemo' erg veel aandacht wordt besteed aan de bewegingen van de vissen, gaat de leerkracht hier nu ook iets mee doen. In deze les gaan de leerlingen maskers maken die horen bij de dieren uit de zee. Bij de vorige lessen zijn de leerlingen druk bezig geweest met het uitbeelden van emoties. Daar gaan we in deze les mee verder. De maskers moeten de bijbehorende emotie uitstralen. Verder moet heel het hoofd van de leerlingen in het masker passen, dus niet alleen het gezicht bedekken.
Voorbereiding
De leerkracht moet ervoor zorgen dat hij of zij afbeeldingen heeft van de dieren uit de film. Hiermee doen de leerlingen inspiratie op, wanneer ze die niet hebben. Verder moet de leerkracht zorgen voor veel verschillende soorten en kleuren papier. Hierdoor kan de opdracht optimaal worden uitgevoerd en stimuleer je de creativiteit van de leerlingen. De leerkracht moet ook zorgen voor voldoende lijm en scharen.
Organisatie
De les wordt klassikaal gegeven. Eerst legt de leerkracht de opdracht uit en vervolgens gaan de leerlingen op hun eigen plek aan het werk met de maskers. Zorg voor een centrale plek waar alle materialen te vinden zijn, zodat de leerlingen zelf hun materialen kunnen pakken en elkaar niet in de weg lopen.
Lesopbouw
Inleiding
De leerkracht laat afbeeldingen van dieren uit de film zien. Hierdoor kunnen de leerlingen inspiratie op doen voor het maken van hun masker. Verder kunnen ze hier naar kijken wanneer ze bezig zijn met hun masker, om ervoor te zorgen dat het zo realistisch mogelijk wordt. Vervolgens legt de leerkracht de opdracht uit.
Kern
De leerlingen beslissen van welk dier ze een masker willen maken. Vervolgens verzamelen ze hun materialen en gaan ze aan de slag met het maken van de maskers. De leerkracht loopt tijdens de les rond om tips te geven en hulp te bieden.
Slot
De leerkracht laat verschillende maskers zien en bespreekt deze met de leerlingen. Hierdoor bekijken de leerlingen de maskers kritisch en leren ze elkaar feedback te geven.
Voorkennis
De leerlingen hebben met de kijkwijzer al goed gekeken naar de kostuums en emoties van de dieren uit de film. Hierdoor kunnen ze die beter toepassen op hun masker.
Leerdoel
Aan het einde van de les kunnen de leerlingen emoties van een dier uitbeelden met een masker.
Tijdsindicatie activiteit
De inleiding duurt ongeveer 10 minuten
De kern duurt ongeveer 60 minuten
Het slot duurt ongeveer 10 minuten
Dit hangt af van de snelheid van de leerlingen met beeldende vorming.
Materialen
- Afbeeldingen van dieren uit 'Finding Nemo'
- Verschillende soorten en kleuren papier
- Scharen
- Lijm
- Versieringen voor het masker
dinsdag 9 februari 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Prima opdracht om een dierlijk hoofd om te zetten in een expressief masker. Ik zou alleen verschillende vissen/zeedieren aandragen die niet in de film zaten of iedereen een Nemo, maar dan met verschillende uitdrukkingen.. dus niet dieren in het algemeen.
BeantwoordenVerwijderen