dinsdag 9 februari 2010

Praktijkdeel - les 4

Drama met maskers en bewegingen
Uitleg
In deze les gaan de leerlingen met de maskers acteren. De leerlingen doen hun maskers op en denken hierbij na hoe hun personage zou bewegen. Zo beweegt een haai veel ruwer dan een klein lief visje. Ze moeten dus goed bedenken hoe hun personage beweegt en dit zelf goed toepassen. Je moet dus door het masker en de bewegingen kunnen zien om welk dier het gaat. Aan het begin van de les mogen de leerlingen even oefenen met hun bewegingen. Vervolgens komen de leerlingen in groepjes naar voren en laten ze hun bewegingen zien aan de rest van de klas. De rest van de klas bekijkt kritisch de bewegingen van hun klasgenoten, zodat ze vervolgens feedback kunnen geven. Aan het eind laten de leerlingen hun aangepaste bewegingen nog aan de rest van de klas zien.

Voorbereiding
De leerkracht moet zelf ideeën hebben bij de bewegingen van de dieren. Hierdoor kan de leerkracht de leerlingen die er zelf niet uit komen even op weg helpen.

Organisatie
De les begint klassikaal met de uitleg. Vervolgens gaan de leerlingen individueel oefenen. Daarna laten ze hun bewegingen in groepjes aan elkaar zien. Na de feedback oefenen de leerlingen nog even voor zichzelf. Aan het eind laten ze hun bewegingen opnieuw in groepjes aan elkaar zien.

Lesopbouw
Inleiding
De leerkracht legt de opdracht aan de leerlingen uit en geeft hierbij voorbeelden van landdieren hoe die zich bewegen. Hierbij bespreekt hij of zij bijvoorbeeld een olifant en een tijger, zodat de leerlingen inspiratie op kunnen doen en zien dat er grote verschillen zijn tussen de bewegingen van verschillende dieren.

Kern
De leerlingen oefenen hun bewegingen individueel terwijl ze hun maskers op hebben. Vervolgens laten ze hun bewegingen in groepjes aan de klas zien. De klas bekijkt de bewegingen kritisch en geeft vervolgens feedback op de leerlingen. Na de feedback oefenen de leerlingen hun bewegingen opnieuw met de feedback in hun achterhoofd. Tenslotte laten de leerlingen opnieuw hun bewegingen aan de rest van de klas zien.

Slot
De leerkracht bespreekt de goede resultaten met de leerlingen. Wat is er verbeterd waardoor de bewegingen van de leerlingen zo goed leken op die van de dieren?

Voorkennis
De leerlingen hebben tijdens de kijkwijzer goed gelet op de bewegingen van de dieren. Hierdoor hebben ze al ideeën over hoe de dieren bewegen.

Leerdoel
Aan het einde van de les kunnen de leerlingen hun lichaam zo laten bewegen, dat hun bewegingen echt lijken op die van de dieren.

Tijdsindicatie activiteit
De inleiding duurt ongeveer 10 minuten
De kern duurt ongeveer 45 minuten
Het slot duurt ongeveer 10 minuten

Materialen:
- Gemaakte maskers van de vorige les
- Eventueel een camera als het wordt gefilmd

1 opmerking:

  1. Beperk je ook hier tot zeedieren e.d. uit de film. Als een groepje danst of beweegt als een school kwallen, haaien etc. dan is dat als oefening genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen