- High on the movie's list of accomplishments is its creation of an undersea wonderland whose opalescent colors and shifting light reflect the enchanted aura of dreamy aquatic photography.
- Tasked with creating an undersea environment, the animators have excelled themselves, capturing textures, light, shade and movement that could be photo-real.
In de recensies staat dat de makers van de film het erg belangrijk vonden dat de belichting in de zee zo natuurlijk mogelijk is. Zo hebben ze in het decor heel veel aandacht besteed aan het precies weergeven van reflectie en lichtstralen in het water. Verder hebben de makers veel aandacht besteed aan het aanbrengen van textuur, schaduw en bewegingen. Ze zijn zo goed nagemaakt dat het bijna een foto zou kunnen zijn.
Zelf opgemerkte aspecten:
Er is heel veel aandacht besteed aan het decor. De makers hebben heel duidelijk de kleur en de textuur van alles weer willen geven. Dit wordt duidelijk wanneer je naar de film kijkt en je delen van het koraal ziet. Hier is het koraal zo weergegeven dat het heel echt lijkt.
Bij deze afbeelding is de structuur van het koraal erg duidelijk zichtbaar. De kleuren van het koraal worden ook erg mooi en realistisch weergegeven.
Wanneer de leerlingen met de meester door de zee gaan, is het koraal natuurgetrouw gemaakt met de juiste kleuren en de juiste textuur.
Ook op deze afbeelding is duidelijk dat er veel aandacht is besteed aan het realistisch maken van het koraal.
Verder hebben de makers erg goed gekeken naar de manier waarop het licht door de zee gaat. Zo zijn er altijd veel lichtstralen naar beneden te zien. Op de bodem van de zee zijn de zonnestralen ook zo afgebeeld dat het allemaal heel realistisch lijkt. De lichtstrepen op de bodem bewegen ook mee met hoe de golven van de zee gaan.
Hier zijn de lichtstrepen op de bodem erg goed zichtbaar. Verder is er veel aandacht besteed aan de golven in het zand. Het zand is niet vlak afgebeeld, maar zoals in de werkelijkheid golvend.
Ook op dit beeld zijn veel lichtstrepen op de bodem te zien. Hier wordt duidelijk dat er goed is gekeken naar de lichtval op het koraal. Zo is de bovenkant mooi verlicht met lichtval en zijn delen van de onderkant een stuk donkerder.
Wanneer er specifiek naar dit beeld wordt gekeken, is ook duidelijk dat de lichtstralen door het water gaan. Dus de lichtstralen zijn niet alleen gericht op de bodem, maar zijn overal in het water te zien.
Bij het decor wordt ook veel gebruik gemaakt met kleur en aankleding om een gevoel te versterken. Hieronder zijn verschillende voorbeelden hiervan.
Hier is het beeld extra eng, doordat de kleuren erg donker en grauw zijn. Hierdoor voorspelt de kleur van het beeld al weinig goeds. Verder zorgen een oud wrak en oude mijnen voor de aankleding. Oude wrakken en mijnen betekenen in films meestal weinig positiefs.
Ook bij dit beeld zijn er veel donkere kleuren gebruikt, om alles eng en mysterieus te maken. De vormen zijn daar naast ook erg groot vergeleken met de kleine vissen Marlin en Dory.
Het decor versterkt hier het verdrietige gevoel. Er is weinig te zien behalve Marlin en Dory. Er zijn ook veel sobere kleuren gebruikt, om de sobere sfeer aan te geven.
Verder wordt er bij het decor gewerkt met grootte verschillen. Door dingen naast de hoofdpersonen erg groot af te beelden, lijken de vissen waar het om gaat extra klein en nietig.
Hier beeldt het decor een erg grote ruimte af. De haaien zijn al erg groot, maar de ruimte om de haaien heen is nog veel groter. Dit versterkt het idee dat Marlin en Dory erg klein zijn.
Hier beeldt het decor een erg grote ruimte af. De haaien zijn al erg groot, maar de ruimte om de haaien heen is nog veel groter. Dit versterkt het idee dat Marlin en Dory erg klein zijn.
Ook bij dit beeld zijn de kwallen enorm groot vergeleken met Dory en Marlin. Dory en Marlin zijn hier zelfs amper zichtbaar.
Niet elke beschrijving is even volledig, maar over het algemeen goed werk Suzan! Die school met kwallen is bijna 'magisch' of 'hemels' qua sfeer..
BeantwoordenVerwijderen