maandag 21 december 2009

Muziek

Stukken uit recensies:
- Darla's appearances are accompanied by snippets of the shrieking murder music from ''Psycho.''

In de recensie staat dat er spannende muziek is gebruikt uit de film ‘’Psycho’’ wanneer Darla verschijnt.

Zelf opgemerkte aspecten:
In de film komt veel muziek voor. In het begin van de film komt er eerst betoverende muziek, omdat de vissen Marlin en Coralee op een nieuwe plek komen waar het erg mooi is. Er zijn prachtige koralen en veel nieuwe vissen met mooie kleuren. Deze muziek komt ook terug als Nemo voor het eerst naar school gaat en op de rug van de meester zit tijdens de rit. De meester zingt zelfs ook nog waardoor het gelukkige gevoel nog meer wordt benadrukt. Op het einde komt deze muziek voor de laatste keer terug. Nemo is weer bij zijn vader en hij kan weer naar school. Hij is weer in zijn eigen veilige omgeving en hij voelt zich blij. De mooie muziek benadrukt hier ook weer het gelukzalige moment.

Bij spannende en enge gebeurtenissen is er harde en snelle muziek met harde accenten bij bepaalde bewegingen. Deze muziek is er bijvoorbeeld als Marlin en Coralee worden aangevallen door de grote vis of als Marlin en Dora bij de haai Bruce zijn. Om het spannende gevoel te benadrukken en om de kijkers te laten schrikken, zijn er harde accenten op de bewegingen van Bruce. Het laat zien hoe gevaarlijk en groot hij is vergeleken bij Marlin en Dora. Er is ook nog harde en snelle muziek op andere momenten, bijvoorbeeld als Marlin en Dora met de schildpadden mee zwemmen. De muziek benadrukt in dit geval hoe hard de schildpadden zwemmen.

Voordat deze spannende momenten komen, is het voor de gebeurtenis (en vaak ook daarna) heel erg stil. Er is dan helemaal geen muziek. De kijkers weten dan al dat er iets gaat gebeuren. Het zou stilte voor de storm genoemd kunnen worden. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer Marlin en Coralee zijn aangevallen door de grote vis. Als Coralee de grote vis ziet, is er even geen muziek. Daarna komt de spannende muziek en na de gebeurtenis is het weer helemaal stil. Marlin is alleen overgebleven en treurt om de dood van zijn vrouw en zijn kinderen. Het enige geluid dat je hoort is het geluid van de zee. Dit benadrukt hoe alleen en verdrietig hij is. Pas wanneer hij ontdekt dat hij zijn zoon Nemo niet verloren is, begint er langzaam weer zachte en vredige muziek te komen.

Een ander opvallend moment is wanneer Marlin en Dora in de walvis zitten. Er zijn zware geluiden van de walvis te horen en je hoort wat er in het lichaam van de walvis allemaal gebeurd. Deze geluiden zorgen ervoor dat de kijkers weten dat Marlin en Dora in de walvis zitten.

Geen opmerkingen: