dinsdag 9 februari 2010

Monique

Individuele reflectie
Doordat we bij deze opdracht een inhoudelijk onderzoek naar de film moesten doen, ben ik veel te weten gekomen over de inhoud van de film ‘Finding Nemo’. Ik ben dit te weten gekomen door een deel van het inhoudelijk onderzoek zelf uit te voeren en daarnaast het werk van mijn groepsgenoten door te lezen en van feedback te voorzien. Zo weet ik nu wie de makers van de film zijn en wat de context en het genre van de film is. Ook ben ik door deze opdracht veel te weten gekomen over de keuzes van de makers bij: de muziek, de montage, de cameravoering, de decors, de karakters, de belichting en de kostuums in de film. Bij de verschillende aspecten hebben we zo veel mogelijk afbeeldingen gezocht, omdat de afbeeldingen de tekst ondersteunen en verduidelijken, wat ik persoonlijk ook erg handig vind. Ik vond het erg interessant om dit onderzoek te doen, omdat ik vooraf geen idee had welke keuzes de makers bij deze film allemaal hebben gemaakt en ik hier eigenlijk wel erg benieuwd naar was.

Daarnaast heb ik geleerd welke verwijzingen er in de film zijn en welke verbanden je kunt leggen naar de klassieke kunst. Jony en Suzanne hebben dit onderdeel gemaakt. Dit was erg veel werk en omdat er later nog een aantal dingen aan verbeterd moesten worden, heb ik hun hiermee geholpen. Ik vond het welk erg moeilijk om de verbanden naar de klassieke kunst te leggen en er dan ook nog eens duidelijke schilderijen bij te vinden. Het is moeilijk en kost veel tijd om uit te zoeken welke kunststroming bij welk aspect hoort en er dan ook nog eens duidelijke voorbeelden bij te zoeken, maar het is uiteindelijk gelukt!

Tot slot heb ik door deze opdracht geleerd hoe je de verschillende informatie combineert met twee vakken binnen de kunstzinnige oriëntatie. Dit was ook mijn leerdoel, omdat het me van te voren namelijk moeilijk leek om leerstof en informatie te combineren met twee vakken. Om hiermee te oefenen en te leren hoe je twee vakken binnen de kunstzinnige oriëntatie kunt combineren, heb ik samen met Suzanne het praktijkdeel van de opdracht gemaakt. Ik vond het erg leuk om dit deel te maken en heb er veel van geleerd. We hebben in totaal vier lessen gemaakt waarin drama en beeldende vorming met elkaar gecombineerd worden. Door het bedenken en maken van de lessen ben ik erachter gekomen dat het eigenlijk helemaal niet moeilijk is om twee vakken binnen de kunstzinnige oriëntatie met elkaar te combineren. Eigenlijk kunnen alle vakken binnen de kunstzinnige oriëntatie met de informatie over ‘Finding Nemo’ met elkaar gecombineerd worden en zijn er binnen elk vak weer veel verschillende mogelijkheden. Ik vind de lessen die we gemaakt hebben erg leuk geworden en goed op elkaar aansluiten. Ik ben daarom dan ook van plan de lessen in mijn komende stage te geven om te kijken hoe de leerlingen erop reageren en wat ze ervan vinden!

Ik zou de volgende keer eigenlijk niets anders aanpakken. Dit komt, omdat we aan het begin van deze opdracht heel duidelijk de taken hadden verdeeld en data hadden geprikt wanneer wat af moest. Omdat iedereen zich hier goed aan hield is het maken van de opdracht erg goed verlopen en hadden we alles ruim op tijd af. Ik zou een volgende keer alleen iets eerder, bijvoorbeeld tijdens het maken van een onderdeel, al feedback aan de docent vragen. We deden dit nu namelijk pas als een onderdeel helemaal af was waardoor we nog best veel dingen moesten veranderen en dat is altijd vervelend als het voor je gevoel helemaal af is.

1 opmerking:

  1. Leuke en enthousiaste reflectie. Goed dat je de lessen gaat toepassen op je stage! Ben benieuwd! Lekker gewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen